Een lerende organisatie wil dat haar medewerkers prettig en betrokken, én vooral ook professioneel en gemotiveerd hun werk kunnen (blijven) doen. Goed naar elkaar luisteren, open vragen stellen en kritische feedback geven is daarbij essentieel. In de praktijk blijkt dit soms lastig….
Daarom is het goed dat je er bent!
Intervisie is een beproefd, laagdrempelig en inspirerend ontwikkelinstrument om actuele professionele vraagstukken, werkproblemen, interne veranderingen, werkdruk, leervragen en professioneel handelen binnen teams en/of (vak)groepen veilig bespreekbaar te maken. Intervisie stimuleert deelnemers om elkaar door middel van open vraagstelling te bevragen, gezamenlijke processen te analyseren en vervolgens elkaar effectief te adviseren.
Inmiddels wordt intervisie beschouwd als onmisbaar onderdeel bij professionele persoonlijke ontwikkeling. Afhankelijk van de behoefte bestaat begeleide intervisie uit 4-6 bijeenkomsten (max 6 pers) van +/- 3 uur, per jaar.
Jezelf, als professional, te leren kennen is echt een ander doel dan alléén het gezamenlijk zoeken naar een oplossing voor een actueel probleem. Effectieve intervisie heeft als basis gelijkwaardigheid, respect én vertrouwen nodig, omdat het moet kunnen aanzetten tot kritische zelfreflectie.
Hoe meer diepgang het leren tijdens intervisie krijgt, hoe groter de ervaren meerwaarde en voorgenomen verandering van de professional zélf. Ultiem doel van intervisie is dan ook het creëren van een veilig leerklimaat, waar deelnemers zich kwetsbaar durven opstellen, zodat het vermogen tot zelfontwikkeling veilig wakker kan worden. Alleen dán kun je beste van elkaar, met elkaar naar boven brengen.
Ik zet Marjorie, al jaren, regelmatig in voor (groeps)-coaching & intervisie, omdat zowel in de GGZ als in de VG sector veel betrokken medewerkers, bij de uitvoering van hun werk, uitdagingen hebben die veel van ze vragen. Marjorie heeft aandacht voor hun persoonlijke werkbeleving én ligt de focus op het vergroten van het reflecterend vermogen. Ook als het spannend wordt tussen werkgever en medewerker speelt zij een mitigerende rol.
Marjorie is een inspirerende, empathische, warme en benaderbare coach met veel kennis. Zij verdiept zich niet alleen in de coachée (of groep), maar vooral in de context. Ze heeft mij op een snelle manier weer in mijn kracht gezet. Zij kan mensen en teams prikkelen door vanuit theorie en heldere praktijkvoorbeelden een spiegel voor te houden. Na de coaching stopt het contact niet!
Prettige, nuchtere benadering waar je daadwerkelijk iets aan hebt. Geen symptoombestrijding. In plaats daarvan kijk je naar de oorzaak van gedrag, waar dit vandaan komt en hoe je dit in de kern kunt veranderen. Ik heb heel veel nieuwe inzichten gekregen waar ik actief mee aan de slag kan.
Dé uitdaging bij intervisie is om daadwerkelijk te focussen op het vergroten van zelfreflectie en zelfinzicht van ALLE deelnemers, in plaats van mee te gaan in de (eveneens reële) behoefte van de verschillende teamleden aan onderlinge (h)erkenning en praktische oplossingen.
Het grote voordeel van een externe intervisor, ík dus;-), is dat je als deskundige ‘outsider’ relatief eenvoudig (dienend en transformationeel) de leiding kunt nemen, de rode draad (empowerend én laissez faire) in de gaten houdt en de structuur (flexibel doch dwingend) beheert. Met de uitgebreide kennis over- en ervaring met groepsdynamiek, reflecteren, teamrollen en het creëren van een gezond en veilig leerklimaat, ga je als externe intervisor namelijk alléén voor duurzame oplossingen.
Het allermooiste aan extern intervisor zijn, vind ik, dat ik een volkomen objectief klankbord vorm en daardoor makkelijker kan omgaan met de verschillende onderstromen, krachtenvelden en belangen. Ik heb daarin een belangrijke kritische, maar vooral inspirerende en stimulerende rol.
Een professionele intervisor bemoeit zich niet zozeer met de inhoud van de inbreng (dat is de verantwoordelijkheid van de deelnemers). De intervisor richt zich vooral op het groepsproces en de manier van elkaar bevragen, om het aspect van zelfreflectie en zelfinzicht consequent op de voorgrond te houden.
Doel van intervisie is meer reflectief vermogen en zelfontwikkeling waardoor:
Daarom denk ik dat het goed is dat we eerst kort, vrijblijvend, telefonisch kennismaken. We kunnen dan een indruk van elkaar krijgen en ervaren hoe we op elkaar reageren. Voelen we allebei een KLIK, dan maken we gelijk een afspraak. Ik heb momenteel geen wachtlijst.
Vul je gegevens in, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op!