Time management
Als werknemer anno nu moet je in staat zijn om heldere, onderbouwde keuzes te maken ten aanzien van het effectief inzetten van je uren. De noodzakelijke werkhouding is immers veranderd van reactief naar proactief: meedenken, vooruitdenken, adviseren, beĆÆnvloeden, faciliteren, anticiperen, plannen, managen van informatie, kunnen sturenā¦ En dat levert de volgende vraag op: Hoe kun je tot een zo goed mogelijke persoonlijke fit komen tussen de gestelde werkeisen en de beschikbare tijd?
Het aanleren van effectieve(re) timemanagement vaardigheden vraagt om een open professioneel-kritische houding. Naast het doorlopen van de verschillende timemanagement tools heeft de e-cursus tevens een module waarbij (meer) inzicht en bewustzijn betreffende de eigen persoonlijke (timemanagement) competenties wordt doorgenomen. Hierdoor krijgen de deelnemers direct inzicht in de eigen krachten en valkuilen ten aanzien van hun huidige timemanagementstijl en hun gewoontepatronen betreffende het besteden van ākostbareā tijd.
Inhoud
Timemanagement is simpelweg emotiemanagement. Naast de traditionele timemanagement skills en tools focust onze timemanagement training zich dan ook op de volgende 2 pijlers:
- āEffectief (leren) uitstellenā
(Ineffectief) Uitstelgedrag is Ć©Ć©n van de meest voorkomende timemanagement uitdagingen. Onderzoek heeft aangetoond dat uitstellen gepaard gaat met een combinatie van emoties: een (ongeleid) gevoel voor urgentie en een (intern gericht) schuldgevoel. Beide resulteren in fixatie op ad-hoc afhandeling van de takenlijst. De methodiek āEffectief uitstellenā leert deelnemers taken āopzettelijkā uit te stellen in plaatst van āvoor zich uit te schuivenā. Hierdoor wordt het naar voren werken gestimuleerd. Door het ontwikkelen van deze focusverandering ontstaat een (groei)mindset waarbij de deelnemers niet alleen (meer) taken doen voor het hier-en-nu, maar taken gaan doen met het oog op het effect in de toekomst. - Breinregels
Het maken van de juiste (timemanagement) keuzes is in onze huidige (digitale) tijdperk vooral essentieel om effectief om te gaan met de enorme veelheid aan informatie die op ons afkomt. Onderzoek laat zien dat slechts 32% van de mensen daadwerkelijk hun wekelijkse doelen realiseren. Kennis van breinregels leert de deelnemers proactief hun brein en verstand te gebruiken door (ingesleten) impulsen, reacties en emoties (afleidingen) te weerstaan en stelt ze in staat om waardevolle en tijdbesparende beslissingen te nemen, hun aandacht te focussen (prioriteren) en hun vitaliteit te versterken.
Doelstelling
Doelstelling van de training is gericht op het ontwikkelen van inzicht en bewustwording van de eigen invloed op het effectief managen van tijd met bijbehorende houding en gemoedstoestand. Kennis over het eigen gedrag en het effect van breinregels in combinatie met timemanagement tools creƫert duidelijk, en dwingend, over- en inzicht om het mogelijk te maken dat taken efficiƫnt en binnen een het betreffende tijdschema af gewerkt kunnen worden.